Wat maakt het rijden in Apeldoorn zo leuk? Wat maakt lesgeven in Apeldoorn zo leuk? Naast dat LessenbijLeendert stuk voor stuk leuke leerlingen heeft, is er genoeg te beleven!
In de stad Apeldoorn heb je bijna alle soorten wegen: erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en om Apeldoorn heen ook nog wat stroomwegen (A1 en A50). Je denkt misschien: ‘maar wat zijn dat nu weer voor wegen’?
Kijk eens met nieuwe ogen naar de weg waarop je rijdt
In Duurzaam veilig onderscheiden we drie hoofdtypen:
-
Erftoegangswegen 30/60
-
Gebiedsontsluitingswegen 50/70/80
-
Stroomwegen 100/130
Erftoegangswegen
Wegen met een ‘verblijfsfunctie’,
bestemd voor het toegankelijk maken van percelen
- buiten de
bebouwde kom max. 60km/u - binnen de
bebouwde kom max. 30km/u - snel- en
langzaam verkeer rijdt gemengd, vandaar een relatief lage maximumsnelheid - voorrangskruispunten
en gelijkwaardige kruispunten gemengd *1) - snelheidsremmers
zoals drempels en verkeersplateaus - geen
rijbaanscheiding - geen strepen of
alleen een onderbroken kantmarkering (zie mijn vorige blog: waar moet ik
rijden)
Voorbeeld in Apeldoorn:
30km: vrijwel alle woonwijken, maar ook Koninginnelaan vanaf de ring tot aan de Loolaankerk, Asselsestraat, winkelgebied
60km: buitengebied rondom Beekbergen, Teuge, Aardhuisweg naar Uddel, (foto: langs Kanaal Noord)
Gebiedsontsluitingswegen
Dit zijn wegen die zowel
doorstroming als uitwisselen tot doel hebben
- Buiten de bebouwde kom max. 80 km/u
- – Fietsers vaak geen voorrang op de
rotonde - Binnen de bebouwde kom max. 50km/u of 70km/u
- – Fietsers vaak wel voorrang op de
rotonde - Scheiding van snel verkeer en
langzaam verkeer dmv fietspaden - Vooral voorrangswegen (alle
kruispunten voorrang) - (Dubbele) deelstrepen in het midden
- Al of niet onderbroken kantstreep
Mooi voorbeeld hoe de nieuwe gebiedsontsluitingswegen worden ingericht?
Het nieuwe deel van de Amersfoortseweg vanaf De Naald richting Kon.
Julianatoren. Ook de onlangs Laan van Malkenschoten werd onlangs heringericht.
De Arnhemseweg richting Beekbergen (foto: Amersfoortseweg nabij Koningslaan).
Stroomwegen
Bedoeld voor een veilige afwikkeling van relatief grote hoeveelheden
verkeer met een hoge gemiddelde snelheid
- Autosnelweg max. 130km/u
- –
Geen tegenliggers - –
Ongelijkvloerse kruisingen ofwel knooppunten - –
Parkeerplaatsen - –
Vluchtstroken - Autoweg max. 100km/u
- –
Tegenliggers - –
Gelijkvloerse kruisingen en kruispunten - –
Parkeerhavens - –
Dubbele asmarkering met groene vulling en
doorgetrokken kantmarkering
Een 100km stroomweg kennen
we niet in Apeldoorn. De N50 tussen Kampen en Zwolle is daarvan een
aardig voorbeeld (inclusief ‘fysieke rijbaanscheiding’). Voorbeeld
stroomweg rond Apeldoorn: A1, A50 (foto: knooppunt Beekbergen)
Duurzaam Veilig *2)
Er zijn veel verschillende wegbeheerders. Ondanks dat en dankzij de
nieuwe uniformiteit kun je ook buiten Apeldoorn door heel Nederland het wegtype
herkennen. Het maakt niet meer uit waar je rijdt: je kunt aan de belijning het
wegtype herkennen. We hebben het dan over de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken
(EHK). Hou dus de drie hoofdcategorieën in je achterhoofd, het levert je
mogelijk nog geld op dankzij minder snelheidsboetes.
Het wordt gemakkelijker rijden. Je kunt beter herkennen wat je risico’s
zijn en hoe snel je mag rijden. Als rijschool hou je je hiermee uiteraard
bezig, maar ook als je je weg naar de vrijheid gevonden hebt, is het erg
plezierig die vrijheid goed te kunnen gebruiken.
De EHK kun je dus gebruiken als tools voor risico- en gevaarherkenning.
Hoe lang duurt het voordat alle wegen volgens ‘EHK-ingericht’ *3) zijn?
In een keer
aanpassen van alle wegen geeft overlast, veel overlast. ’t Zou ook te duur
zijn, om alles in een keer aan te passen. Vaak wachten gemeentes en provincies tot
er groot onderhoud nodig is. Hierdoor zal het tot 2020 duren tot alles volgens
de nieuwe richtlijn is aangepast. Tot die tijd kun je dus ‘oude’ en ‘nieuwe’
wegen door elkaar heen aantreffen. Blijf dus altijd goed op de borden letten!
Het leuke aan
de hausse aan wegwerkzaamheden binnen onze gemeente is dat er elke keer weer
een stukje ‘klaar’ is. Elke keer wordt het beter, mooier en het verkeer stroomt
beter door.
En dát maakt Apeldoorn zo leuk om te lessen!
Heeft u een vraag bij het verkeer? Info@LessenbijLeendert.nl
Heeft u een opmerking over deze blog? Vragen? Instemming? Reageer gerust!
Achtergrondinformatie
1*) Meer informatie over (gelijkwaardige) kruispunten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruispunt_%28verkeer%29
2*) Meer informatie over duurzaam veilige weginrichting
https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Duurzaam_Veilig_uitgangspunten.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzaam_Veilig
3*) Meer informatie over EHK
http://www.verkeersnet.nl/7318/beetje-smallere-rijstroken-niet-onveilig/
