Zoals ik vorige week al aangaf in mijn blog heb ik met ingang van het nieuwe jaar een begin gemaakt met een nieuwe serie kleine blogjes. Elke week een tip. Tip van de master zeg maar, hahaha.Â
Deze week tip van de week twee: verlichting aan. Het gaat hier niet om ’s nachts alleen, dat gaat over kijken in het donker. Het gaat hier met name over de verkeersveiligheid van het gezien worden. Ik heb tijdens mijn eigen rijles geleerd om altijd de verlichting aan te hebben. “Zien en gezien worden”, zei Henk dan tegen mij. “Het vergroot je zichtbaarheid, ook overdag.”Â
Nadat ik mijn roze papiertje heb opgehaald, is het een beetje gesleten. Ik deed niet meer altijd mijn lampen aan, zeker niet toen ik hoorde dat lampen aanzetten meer benzine kost. Ik denk dat ik geen uitzondering ben hierin. Hoe is dat bij jou? Doe jij altijd je lichten aan? Ook overdag? Word jij gezien? Gedraag jij je veilig?
Gelukkig komt vanuit de wettelijke kant steeds meer het besef dat deze veiligheid geregeld moet zijn en worden voertuigen wettelijk verplicht om overdag verlichting te voeren. Sinds 2011 is het voor alle nieuwe auto’s binnen de Europese Unie (EU) verplicht om dagrijlicht te voeren. Sinds 1 januari 2016 is het voor snorfietsen, brom- en motorfietsen verplicht om de koplamp(en)en aan te hebben als de motor loopt. Dit noemen we Automatic Headlights On (AHO).Â
Het grote probleem van deze wettelijke verplichtingen is dat we met alle automatische instellingen vergeten om de achterlichten aan te zetten. Hierdoor ben je nog steeds niet goed zichtbaar. Je kunt op de bijgaande foto beter zien hoe kort de auto’s achter elkaar rijden, als de bestuurders dimverlichting hadden gevoerd. Dus tip voor je eigen veiligheid en die van anderen: verlichting aan, ook overdag.
Heb jij ook een idee voor een tip van de week? Mail deze dan naar info@lessenbijleendert.nl
