Ugchelen en Apeldoorn zijn samen weer een stukje mooier en
veiliger geworden.
De verkeerssituatie op de Ugchelseweg in Ugchelen is
gewijzigd. De nieuwe weg is nagenoeg klaar. Het is niet alleen mooier geworden,
maar ook behoorlijk anders. Het hele wegvak tussen Snackcorner De Eendracht in
Apeldoorn en Bessels Tweewielers in Ugchelen is opnieuw geasfalteerd en gewijzigd.
Wat is er gewijzigd? En wat betekent dat voor automobilisten
en fietsers?
- Er zijn rode fietsstroken aangebracht
De Ugchelseweg is een belangrijke en drukke fietsroute
tussen Ugchelen en Apeldoorn. Door de aangebrachte fietsstroken krijgen
fietsers meer ruimte, comfort en veiligheid. Wel zolang wij automobilisten ons
houden aan de regels. De fietsstrook is namelijk bedoeld voor fietsers en niet
voor auto’s.
- Er zijn parkeervakken aangebracht
Eerder stonden de auto’s op de rijbaan. Nu zijn er
parkeervakken aangebracht, waardoor bewoners meer parkeercomfort en veiligheid
krijgen.
- De rijbaan is versmald en de snelheid is verlaagd
Aangezien de fietsers meer ruimte krijgen, is er minder
beschikbaar voor auto’s. In een eerdere blog heb ik al geschreven over de
positie op de weg, namelijk tussen de strepen. We zien dat veel Apeldoorners en
inwoners van Ugchelen hier niet op aanpassen. Doe dit asjeblieft wel! Voor het
gevoel rijden we nu echt midden op de weg. Dat is nieuw en voelt net na de
aanpassing best onwennig.
Je plaats op de weg is in principe rechts – rechts op het
voor jou bestemde weggedeelte! Dat is hier het midden. Alleen als er
tegemoetkomend verkeer is ga je naar rechts en blijf je achter de fietsers. Dan
hebben de aanpassingen het beoogde veiligheidseffect.
De maximumsnelheid is verlaagd. Eerder was het wegvak tussen
Bessels tweewielers en Snackcorner 50km. Je mocht daar op een rijbaan ‘zo breed
als een landingsbaan’ slechts 50. Nu is het hele wegvak 30km geworden. Hiermee
is vanaf de kruising Eendrachtstraat/Arnhemseweg tot aan de Jan van Houtumlaan een
snelle fietsverbinding gemaakt. Ben je sneller op de fiets bij het IJskaffee voor een paar bolletjes ijsgenot.
- Op het kruispunt met de Laan van Westenenk hebben fietsers
nu een eigen verkeerslicht
Voor de werkzaamheden, die op 6 mei begonnen, was het
kruispunt met de Laan van Westenenk altijd een beetje rommelig kruispunt, waar
fietsers en auto’s de ruimte deelden. Fietsers hebben nu een eigen
verkeerslicht gekregen. Dat maakt de wachttijd misschien wat langer, maar daar
ben je vrij snel aan gewend. Wat belangrijker is, is dat het nu veiliger is.
Voor automobilisten is het kruispunt ook veiliger geworden,
aangezien fietsers en auto’s niet meer tegelijk groen hebben. Met name bij afslaand
autoverkeer en rechtdoorgaande fietsers was het altijd opletten geblazen.
Heb jij vragen bij dit onderwerp? Of weet jij met een situatie even geen raad? Heb jij wel eens discussies over regels of aanpassingen? Schroom niet om ze door te geven!
Samenvatting
- Veiliger en comfortabeler voor fietsers door rode fiets(!)stroken
- Onderhoud gepleegd met nieuwe laag asfalt en daardoor
veiliger en comfortabeler - Automobilisten krijgen nieuwe plaats op de Ugchelseweg:
tussen de strepen en in geval van tegemoetkomend verkeer uitwijken naar rechts. - Nieuwe situatie op kruispunt Laan van Westenenk: fietsers
krijgen eigen verkeerslichten
