Wat maakt het rijden in Apeldoorn zo leuk? Wat maakt lesgeven in Apeldoorn zo leuk? Naast dat LessenbijLeendert stuk voor stuk leuke leerlingen heeft, is er genoeg te beleven!

In de stad Apeldoorn heb je bijna alle soorten wegen: erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en om Apeldoorn heen ook nog wat stroomwegen (A1 en A50). Je denkt misschien: ‘maar wat zijn dat nu weer voor wegen’?

Kijk eens met nieuwe ogen naar de weg waarop je rijdt

In Duurzaam veilig onderscheiden we drie hoofdtypen:

  • Erftoegangswegen 30/60

  • Gebiedsontsluitingswegen 50/70/80

  • Stroomwegen 100/130

Erftoegangswegen

Wegen met een ‘verblijfsfunctie’,
bestemd voor het toegankelijk maken van percelen

  • buiten de
    bebouwde kom max. 60km/u
  • binnen de
    bebouwde kom max. 30km/u
  • snel- en
    langzaam verkeer rijdt gemengd, vandaar een relatief lage maximumsnelheid
  • voorrangskruispunten
    en gelijkwaardige kruispunten gemengd *1)
  • snelheidsremmers
    zoals drempels en verkeersplateaus
  • geen
    rijbaanscheiding
  • geen strepen of
    alleen een onderbroken kantmarkering (zie mijn vorige blog: waar moet ik
    rijden)

Voorbeeld in Apeldoorn:

30km: vrijwel alle woonwijken, maar ook Koninginnelaan vanaf de ring tot aan de Loolaankerk, Asselsestraat, winkelgebied

60km: buitengebied rondom Beekbergen, Teuge, Aardhuisweg naar Uddel, (foto: langs Kanaal Noord)

IMG_0122.JPG

Gebiedsontsluitingswegen

Dit zijn wegen die zowel
doorstroming als uitwisselen tot doel hebben

  • Buiten de bebouwde kom max. 80 km/u
  • – Fietsers vaak geen voorrang op de
    rotonde
  • Binnen de bebouwde kom max. 50km/u of 70km/u
  • – Fietsers vaak wel voorrang op de
    rotonde
  • Scheiding van snel verkeer en
    langzaam verkeer dmv fietspaden
  • Vooral voorrangswegen (alle
    kruispunten voorrang)
  • (Dubbele) deelstrepen in het midden
  • Al of niet onderbroken kantstreep

Mooi voorbeeld hoe de nieuwe gebiedsontsluitingswegen worden ingericht?
Het nieuwe deel van de Amersfoortseweg vanaf De Naald richting Kon.
Julianatoren. Ook de onlangs Laan van Malkenschoten werd onlangs heringericht.
De Arnhemseweg richting Beekbergen (foto:  Amersfoortseweg nabij Koningslaan).

IMG_0543.JPG

Stroomwegen

Bedoeld voor een veilige afwikkeling van relatief grote hoeveelheden
verkeer met een hoge gemiddelde snelheid

  • Autosnelweg max. 130km/u
  • –         
    Geen tegenliggers
  • –         
    Ongelijkvloerse kruisingen ofwel knooppunten
  • –         
    Parkeerplaatsen
  • –         
    Vluchtstroken
  • Autoweg max. 100km/u
  • –         
    Tegenliggers
  • –         
    Gelijkvloerse kruisingen en kruispunten
  • –         
    Parkeerhavens
  • –         
    Dubbele asmarkering met groene vulling en
    doorgetrokken kantmarkering

Een 100km stroomweg kennen
we niet in Apeldoorn. De N50 tussen Kampen en Zwolle is daarvan een
aardig voorbeeld (inclusief ‘fysieke rijbaanscheiding’). Voorbeeld
stroomweg rond Apeldoorn: A1, A50 (foto: knooppunt Beekbergen)

IMG_0331.JPG

Duurzaam Veilig *2)

Er zijn veel verschillende wegbeheerders. Ondanks dat en dankzij de
nieuwe uniformiteit kun je ook buiten Apeldoorn door heel Nederland het wegtype
herkennen. Het maakt niet meer uit waar je rijdt: je kunt aan de belijning het
wegtype herkennen. We hebben het dan over de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken
(EHK). Hou dus de drie hoofdcategorieën in je achterhoofd, het levert je
mogelijk nog geld op dankzij minder snelheidsboetes.

Het wordt gemakkelijker rijden. Je kunt beter herkennen wat je risico’s
zijn en hoe snel je mag rijden. Als rijschool hou je je hiermee uiteraard
bezig, maar ook als je je weg naar de vrijheid gevonden hebt, is het erg
plezierig die vrijheid goed te kunnen gebruiken.

De EHK kun je dus gebruiken als tools voor risico- en gevaarherkenning.

Hoe lang duurt het voordat alle wegen volgens ‘EHK-ingericht’ *3) zijn?

In een keer
aanpassen van alle wegen geeft overlast, veel overlast. ’t Zou ook te duur
zijn, om alles in een keer aan te passen. Vaak wachten gemeentes en provincies tot
er groot onderhoud nodig is. Hierdoor zal het tot 2020 duren tot alles volgens
de nieuwe richtlijn is aangepast. Tot die tijd kun je dus ‘oude’ en ‘nieuwe’
wegen door elkaar heen aantreffen. Blijf dus altijd goed op de borden letten!

Het leuke aan
de hausse aan wegwerkzaamheden binnen onze gemeente is dat er elke keer weer
een stukje ‘klaar’ is. Elke keer wordt het beter, mooier en het verkeer stroomt
beter door.

En dát maakt Apeldoorn zo leuk om te lessen!

Heeft u een vraag bij het verkeer? Info@LessenbijLeendert.nl
Heeft u een opmerking over deze blog? Vragen? Instemming? Reageer gerust!