Erger jij je wel eens in het verkeer? Leuk altijd, die
onderzoeken naar de grootste ergernis in het verkeer. Alsof we ons massaal
zitten te ergeren in het verkeer. Dat zal toch niet zo zijn? In de onderstaande
tabel  staan de resultaten voor 2014 en
2015 naast elkaar. Het jaarlijkse Nationale Automobilisten Onderzoek is uitgevoerd
door autoverzekeraar AllSecur en Traffic Radio.

Graag wil ik een paar gedachten hierover met je delen, zonder te willen doen alsof daarmee alles
gezegd is.

LessenbijLeendert is niet bumperkleven

Top 10 ergernissen in het verkeer 2014:

  1. (2)       
    Agressief rijgedrag 47 %
  2. (1)       
    Bumperkleven 43 %
  3. (3)       
    Rijden met alcohol/drugs op 39 %
  4. (4)       
    Geen richting aangeven 29 %
  5. (5)       
    Onnodig links rijden 23 %
  6. (7)       
    Op het laatste moment ritsen 18 %
  7. (6)       
    Te snel rijden in de bebouwde kom 17 %
  8. (-)        
    Files 16 %
  9. (9)       
    Zondagsrijders 14 %
  10. (8)       
    Rechts inhalen 11 %

De posities tussen haakjes is 2013.

Top 10 ergernissen in het verkeer 2015

  1. Bumperkleven 36%
  2. Agressief rijden 32%
  3. Rijden met alcohol / drugs op
    27%
  4. Geen richting aangeven 21%
  5. Onnodig links rijden 16%
  6. Te langzaam rijden 16%
  7. Op het laatste moment invoegen
    / ritsen 14%
  8. Smartphone gebruik tijdens het
    rijden 13%
  9. Zondagsrijders 12%
  10. Afval of sigaret uit het raam
    gooien 11%

Waar zijn we mee bezig?

Waar zijn we mee bezig als we autorijden? Rijden we auto en
doen we dat met aandacht? Zijn we verkeersdeelnemer? Of zijn we alleen van a
naar b aan het rijden en komen we daarbij ‘toevallig’ door het verkeer? Staan
we eigenlijk half en half op standby en worden we belemmerd doordat die ander weer wat onverwachts doet? Ik denk het laatste.

Het zou zo kunnen zijn dat we ons aan elkaar
ergeren, zonder dat we in de gaten hebben dat we zelf net zo hard aanstoot géven. Wat mij opvalt:

  1. Dat de een zich ergert aan onnodig links rijden – en
    tegelijk is hij aan het bumperkleven. Zijn voorganger ergert zich op hetzelfde
    moment aan zijn bumperklevende achterganger en aan agressief rijgedrag.
  2. Laatst had ik nog zo’n geval. Ik reed over de Aardhuisweg naar
    Uddel. Deze is inmiddels al weer heel wat jaren een 60km-weg. Mijn ‘achterganger’
    laat me te duidelijk weten dat hij het er niet mee eens is dat ik me daar niet eens aan de
    snelheid houd. Ik irriteer me aan zijn agressiviteit. En zo zijn er veel meer
    van die ergernissen.
  3. Juist op het moment dat de
    ene weggebruiker anderhalve seconde een andere kant op kijkt om te gaan
    inhalen, geeft de ander richting aan, hij knippert slechts drie keer. Daar zijn die ‘passeerlichten’ toch op afgestemd? Het meest gewenste gedrag is om gedurende de hele verplaatsing de richting aan te houden.

‘Smartdrivers’

Een nieuwe ergernis is in de top tien is smartphonegebruik in het
verkeer. Iedereen weet: niet doen, levensgevaarlijk! Maar ook degenen die het zo
goed weten, geven toe dat ze nog wel eens ‘geen vrienden maken’ als het verkeerslicht
weer groen wordt. Typisch verhaal van iets met pot en ketel. Er staan op
youtube genoeg video’s die je misselijk maken over de gevaarlijke gevolgen. Ligt er een link tussen hoge mentale belasting en vrijheid van aandacht om goed te kunnen rijden? Ook al gebruiken we geen smartphone, kun je nog je aandacht er niet bij hebben.

‘Haastige bumperklevers’

Wat is bumperkleven? Is daar een algemene en bovenal algemeen
aanvaarde definitie voor? Als ik op de snelweg om me heen kijk, zie ik
eigenlijk bijna iedereen te dicht op zijn voorganger rijden. Een groot en
onderschat probleem is dat wij mensen nu eenmaal slecht zijn in afstanden
schatten. Zowel wij ervaren weggebruikers als beginners kunnen onmogelijk inschatten
hoeveel afstand aan asfalt onder je doorglijdt. Hierdoor heeft bijna niemand in
de gaten, dat hij zelf aanstoot geeft en zich tegelijk en terecht ergert aan
bumperkleven.

Afstand houden en met wat meer aandacht autorijden kan veel ergernissen
oplossen. De leerlingen van LessenbijLeendert krijgen dagelijks les in
verkeersinzicht. Afstand geeft de mogelijkheid om te voorspellen wat andere
weggebruikers gaan doen. Regelmatig voorspellen we wat de eerstvolgende
automobilisten van plan zijn. Wij zien nog voordat richting wordt aangegeven,
wat er gaat komen. Met wat meer ruimte om je heen krijg je meer mogelijkheid om
fouten van anderen op te vangen.

‘Sabbatsreizigers’

En ja, zondagsrijders. Wat wil ik daar nu over kwijt? Advies
aan zondagsrijders: zorg dat je regelmatig rijdt en ervaring in stand houdt.
Probeer een beetje met de gemiddelde snelheid mee te rijden, zodat je
agressieve reacties niet uitlokt of voert. Tip aan degenen die meer ervaring
hebben in het verkeer: kijk wat vaker in een auto, voordat je een oordeel velt.
Heeft jouw eigen opa of oma z’n rijbewijs nog? Kennen zij overal de weg? Of hebben ze een goed navigatiesysteem? Gaan ze nog wel eens op vakantie of familiebezoek? Wees blij dat we die vrijheid nog kunnen
delen!

‘Missieloze niet-richting aangevers’

Geen richting aangeven irriteert. Je ziet het vooral bij
rotondes (niet). Door bij het oprijden en het verlaten van de rotonde op
tijd richting
aan te geven, word je voorspelbaarder. Dat bevordert de doorstroming.
Hoe doe
jíj dat eigenlijk? Jij kijkt toch ook naar de richting van degene die de
rotonde wil oprijden? Als je vijftien tot twintig meter eerder weet waar
een ander naartoe wil, kun je uiteindelijk sneller op- en afrijden.

Waar erger jij je het meest aan? Maak jij je eigen top 10?

Als je aanvullingen en/of opmerkingen hebt, mail ze gerust!
info@LessenbijLeendert.nl of stuur me een ander bericht. 06-4530 7248